Om Konsten att bli bättre

Förra veckan anlitades jag som sakkunnig företagare och talare när Svenskt Näringsliv hade samlat kommunala tjänstemän och politiker från runt 75 kommuner i Sverige. Ämnet var ”Konsten att bli bättre”, en inspirationsdag för att hitta verktygen till att skapa ett bättre företagsklimat. http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/foretagsklimat/inspirationsdagar-om-konsten-att-bli-battre_207442.html

Sverige sjuder av företagsamma människor och företagsamhet, vi har över 1 miljon företag i Sverige och ca 95% av dessa är enmans- eller microföretag. Att jobba ensam eller i ett litet företag kräver oerhört mycket kunskap av företagsägaren då man faktiskt är alla avdelningar själv. Man är inköp, personal, ekonomi, marknad och inte minst operativ på golvet för att själva affären ska gå igenom. Då är det av stor betydelse om företagsklimatet där du bor är riktigt varmt och gosigt 🙂

Mitt budskap den här dagen var bl a att berätta hur viktigt det är att visa ödmjukhet inför företagens pengar. Som kommun jobbar du med stora budgetar och stora summor pengar så det kanske är lätt att bli sifferblind men 5000 kr kan vara väldigt mycket nettopengar för ett litet företag, det kan vara skillnaden på vinst eller förlust vid årets slut.

Jag citerade Annika Malmbergs boktitel ”Ta skit och gör det till guld” och då menar jag att om mina kunder inte berättar vad vi kan bli bättre på så vet jag aldrig vad jag skall förbättra men det innebär också att jag bör lyssna på mina kunder. Jag kan inte servera mat som de inte tycker om eller har efterfrågat. Jag anser att företagen är kommunens kunder och då gäller samma sak även i de rollerna. Lyssna på kunden och skapa en dialog.

Jag efterlyste även en långsiktighet i de politiska besluten. Idag har vi 4 år, sen vet vi inte hur läget blir. Jag vet t ex inte om restaurangmomsen ska höjas eller arbetsgivaravgiften för unga 3-dubblas efter valet, det gör att våra intentioner att växa stannar av p g a av osäkerhet.

Inte minst efterlyste jag även ett regelverk som gör det svårare att göra egna tolkningar av lagen för våra kära inspektörer. Jag vet ju aldrig om vi gör rätt eller fel eftersom varje ny inspektör har sin egen tolkning och varje gång är det nya saker som ska åtgärdas i företaget och nya avgifter som debiteras.

Under dagen fanns flera tillfällen att diskutera i grupper eller själv under lunchen och det som gör mig positivt överraskad är att jag fann att det fanns en stor vilja till att skapa en förändring, en stor vilja till att lära sig konsten att bli bättre bland såväl tjänstemännen som politikerna. För om man säger att man är klar med förbättringar, att man inte kan bli bättre – då är man slut!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s