Aftonbladets egna tolkning smutskastar en hel bransch

Häromdagen tittade jag på ett inslag på Aftonbladet TV som hade rubriken ”Här är fusket under krogarnas Happy Hour”.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/konsumentdrevet/article44077.ab

Eftersom jag är i branschen själv men inte så insatt i just fenomenet Happy Hour då vi inte har den typen av verksamhet så blev jag lite nyfiken. Så jag tittar och lyssnar med intresse. I programmet påstås att krogarna bryter mot lagen eftersom man inte rabatterar mat till Happy Hour. Stockholms alkoholhandläggare Carin Cutlip intervjuas i inslaget och hon läser innantill från paragraf 8:21 vad som gäller. Följande läser hon: ”Prissänkning på alkoholdrycker under en viss tid på dagen, sk Happy Hour bör även omfatta mat och lättdrycker”. Nu blir jag ännu mer nyfiken och googlar vad som gäller, för observera att hon läser ”bör”….inte skall. Jag tycker det finns en klar skillnad.

Jag hittar allehanda olika formuleringar av Happy Hour som finns hos olika kommuner som t ex:

Haninge

En tillåten rabattering är så kallad ”happy hour”, vilket innebär att man tillfälligt sänker priset på hela sortimentet, både mat och dryck (alkoholdrycker och alkoholfria drycker). Att enbart rabattera alkoholdrycker är däremot inte tillåtet.

Halmstad

Vill du sälja alkoholdrycker till lägre pris än det ordinarie kan du erbjuda ”happy hour” eller ”after work”-priser, men då ska erbjudandet även gälla lättdrycker och minst några maträtter    

Ekerö

Däremot är det tillåtet med ”happy hour”, då man tillfälligt sänker priset på hela eller delar av sortimentet, både mat och dryck. Att enbart rabattera alkoholdrycker är inte tillåtet. Priset på alla alkoholsvagare/alkoholfria drycker måste sänkas i motsvarande mån.

Kristianstad

Du kan ha rabatterade priser under en tid på dygnet s.k. happy hour eller after work om de rabatterade priserna inte bara avser alkoholdrycker utan också omfattar mat och lättdrycker.

Tierp

Det är däremot tillåtet med prissänkning på alkoholdrycker under viss tid på dagen, så kallad happy hour. Då ska även priset på mat och lättdrycker sänkas i samma procentsats.

Helsingborg

Det är tillåtet att ha happy-hour försäljning ett par timmar under dygnet.
Det är inte tillåtet enligt alkohollagen att sälja två öl till priset av en.
Happy-hour-priserna ska också gälla alkoholfria drycker och en viss del av maten.

Här finns alltså både formuleringar som ”ska”, ”viss del av maten”, ”omfatta mat”, ”hela eller delar av sortimentet”.

Alltså ännu mer förvirrande då det verkar vara så att kommuner har olika tolkning av samma lag. Något som förvånar mig väldigt lite då jag under våra 12 år som krögare upplevt en stor variation av godtyckliga inspektioner och inspektörer.

Men, Folkhälsomyndigheten måste ju ändå vara den som vet så jag kollar deras hemsida och hittar följande:

Krögare som vill sälja alkoholdrycker under en viss tid på dagen till ett lägre pris kan erbjuda så kallad happy hour, men ett sådant erbjudande bör gälla hela sortimentet. Lättdrycker och mat bör med andra ord rabatteras lika mycket som alkoholdryckerna

För mig är ordet bör en rekommendation och inte ett tvingande ord, med andra ord så rekommenderar Folkhälsoinstitutet att man rabatterar hela sortimentet. Så vad ovanstående TV-inslag egentligen skulle handla om är Aftonbladets eget dåliga granskande journalistik och kommunernas godtyckliga tolkningar av lagen som gör det omöjligt för krögarna att veta om de gör rätt eller fel. Krögarna har i min mening inte gjort något som helst olagligt om man tolkar ordet bör som enbart en rekommendation.

Det här är tröttsamt, fult och ska uppmärksammas, att media smutskastar en hel bransch för att de själva inte kan göra sin hemläxa och ett bra journalistjobb utan enbart vill skapa säljande sensationsrubriker. Det är även skrämmande att myndighetspersoner gör uttalanden som spär på denna smutskastning för att de tolkar lagen godtyckligt. 

Sveriges småföretagare, inte minst krögarna, har en gedigen lista av lagar och regler som ska följas. Till punkt och pricka. Om inte så ryker tillstånd samt böter och vite påförs och företagen hängs ut i media. När inte ens myndigheten kan tolka sin egen regel rätt, hur ska vi då kunna förvänta oss att landets företagare ska kunna följa alla regler?

 

Annonser

2 thoughts on “Aftonbladets egna tolkning smutskastar en hel bransch

  1. Jag misstänker att du nog bör kolla med dina lokala inspektörer och tillståndsgivare innan du börjar med happy hour utan rabatterad mat. Som jag fattat det här med utskänkningstillstånd så ser kommuner normalt på det som att det inte är din rätt att få det, utan att det är något som kommunen ger dig som en ynnest.

    Om de någon gång i framtiden får ett infall och funderar på att dra in ditt tillstånd, så misstänker jag att alla brott mot ”bör”-krav kommer hållas emot dig, och att det blir du som får förklara varför du ansett dig inte behöva uppfylla dem. Oavsett hur vi vanliga människor tycker att det borde tolkas.

    Sen får det här med matpriser mig att tänka på en gammal pilsnerfilm jag såg häromdagen, där man för att beställa dricka var tvungen att beställa mat, varpå alla beställde in samma torra skinkmacka och raskt skickade tillbaka den. Bongmaten, tror jag den kallades. Utom en ovetande stackare som åt mackan, och blev magsjuk. Så en klen tröst är väl i alla fall att svensk krogpolitik har varit tokigare förr?

  2. Hans Odeberg, tack för din kommentar! Ja, visst har svensk krogpolitik varit tokigare förr då tvånget att beställa mat till alkohol skapade den torra mackan som gick in och ut i köket bara för att det skulle vara så. Jag tycker krogpolitiken inte alls är så tokig idag för en krögare, det jag har synpunkter på är utformningen av de lagar och regler vi ska rätta oss efter och hur enkelt det är att göra fel, vilket kan få katastrofala följder om krögaren har tolkat lagen annorlunda än handläggaren. Jag tycker det i t ex Happy Hour fallet borde vara väldigt enkelt att vara tydlig, är det tvång att erbjuda all mat rabbatterad eller inte? Inget man ska behöva gissa sig till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s