Tänk om vi alla lägger ner våra företag då?

Turismen. Världens snabbast växande bransch. Den bransch vårt företag är verksamt i sen 15 år tillbaka. Ryckiga säsonger, väderberoende, konjunkturkänslig, personalintensiv, regeltyngd bransch som står för en otroligt stor jobbmotor.

Jag är åter tillbaka till klumpen i magen efter det otroliga företagarföraktet jag upplevde häromdagen, nåja det har pågått länge men det blev väldigt påtagligt nu. En särskilt återkommande kommentar är ungefär ”om ni inte får verksamheten att gå runt och betala löner så lägg ner”.  Det är ju inte så enkelt och för oss handlar det inte om att det inte ska gå, för det SKA gå.

Först måste man förstå att vi som är entreprenörer och driver företag är envisa. Vi kan inte bara låsa dörren och gå hem och sjukskriva oss eller för den delen heller säga upp oss om vi skulle tröttna en dag. Som företagare har du för det mesta investerat ditt kapital, mängder av tid som inte ännu betalat sig och du kanske även äger fastigheten där verksamheten bedrivs eller sitter på långa hyreskontrakt. Det går inte bara att lägga av då. Nej, de flesta av oss besitter drivkrafter som heter jävlaranamma och så kavlar vi upp ärmarna och kör.

Att få lönsamhet i ett litet företag är en konst, speciellt i hotell- och restaurangbranschen där jag tror att snittnettovinsten fortfarande ligger på 2-3%. Det är inte många kronor att spela på, det behövs inte många regniga dagar, förhöjda kontrollavgifter eller uteblivna bokningar när man står med personal för att den procenten ska minska. En verklighet.

”Höj priserna” skriker de som föraktar försöken från oss jobbskapare att få fler människor i jobb och stabilare företag. Det är inte heller så bara att höja priser, europaturisterna tycker redan att våra öl- och vinpriser är på tok för höga, likaså våra matpriser och hotellrum. Balansgången mellan att ha rätt pris för att vara attraktiv och ändå få siffror på rätt sida trots de alltför höga personalkostnaderna är en konst som kräver ett visst mått av is i magen. För höga priser skrämmer bort de så viktiga turisterna och det har Sverige inte råd med! Besöksnäringen är en oerhört viktig part för att skapa jobb och tillväxt.

Ni som så föraktar företagare, se dig omkring på orten, frisören, matbutiken, taxibilen, bilverkstan, kvarterskrogen, hotellet, puben, klädbutiken – de är alla företagare som gör att orten lever, staden lever, landsbygden lever. Gå in på allabolag.se och se hur deras ”mångmiljonvinster” och direktörslöner ser ut. Hur skulle vårt land se ut om vi alla småföretagare gjorde som ni sa – lägger ner istället för att kämpa för bättre förutsättningar? Hur skulle det se ut om vi alla företagare inklusive våra anställda promenerar in på arbetsförmedlingen och vill ha jobb, vill att nån annan skaffar jobb till oss? Fundera på det.

Notera: Personalkostnader inkluder mer än lön.

Följ min ”En företagares veckodagbok” här på bloggen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s